Wanneer is het geschikte moment om je bedrijf te verkopen?

Als u overweegt uw kleine onderneming te verkopen, zijn hier een paar dingen om in gedachten te houden.

Verkoop op het juiste moment

Timing is een van de meest cruciale variabelen om het rendement van een investering te maximaliseren.

Deze zelfde mentaliteit geldt voor het verkopen van een bedrijf. Recente economische trends hebben ervoor gezorgd dat het voor de meeste bedrijven een gunstige tijd is om te verkopen – dus nu is het op zijn minst een goed moment om het te overwegen.

Hoewel er geen manier is om zeker te weten wat het perfecte moment is om een bedrijf te verkopen, zijn er wel een aantal algemene indicatoren die aangeven wanneer u het beter niet kunt doen.

Verkoop uw bedrijf niet als u nog steeds houdt van wat u doet: Als u nog steeds van uw werk houdt en zich elke dag voldaan voelt, is er geen reden om uit uw bedrijf te stappen. Over het algemeen moeten bedrijfseigenaren hun bedrijf verkopen omdat ze een andere levensstijl of een andere baan willen.

Verkoop niet wanneer de markt in een neerwaartse spiraal zit: De waarde van uw bedrijf is gecorreleerd aan de markt waarin het opereert – daarom moet u kijken om te verkopen wanneer de zaken goed gaan, niet slecht. Er is een voorbehoud om niet te verkopen tijdens een neergang – de neergang moet tijdelijk zijn. Als u groei verwacht in de toekomst, wacht dan op de opleving.

Verkoop niet aan de verkeerde persoon: Niet alle kopers zijn gelijk geschapen. Als u zich bekommert om het succes van uw bedrijf op lange termijn na de verkoop, moet u bij elke potentiële koper het nodige onderzoek doen.

Wees klaar om moeilijke vragen te beantwoorden

U zult gevraagd worden uw redenering uit te leggen en uw standpunt te ondersteunen tegenover verschillende bronnen – waaronder:

Uw werknemers: Voordat u uw bedrijf verkoopt, moet u een exit-strategie opstellen die een weloverwogen aanpak omvat voor het beantwoorden van vragen van uw werknemers. Hoewel u de verkoop niet met uw werknemers moet bespreken voordat deze is afgerond, moet u een plan hebben voor het communiceren van de verkoop wanneer het zover is.

Uw potentiële kopers: Tijdens de due diligence-fase van de koper kunt u een heleboel moeilijke vragen over uw bedrijf verwachten. Van vragen op macroniveau over uw bedrijfstak en bedrijfscultuur tot vragen op microniveau over afgeschreven activa en langlopende schulden, er is geen blauwdruk voor de vragen die een potentiële koper kan stellen.

Uzelf: Verrassend genoeg zullen sommige van de moeilijkste vragen die u zult moeten beantwoorden, uw eigen vragen zijn. Bedrijfseigenaren, vooral degenen die het bedrijf al vele jaren bezitten, hebben vaak moeite om zich aan te passen aan het leven na de verkoop. Wees bereid om eerlijke vragen aan uzelf te beantwoorden en wees niet bang voor introspectie. 

Weet wat uw bedrijf waard is

Een van de grootste fouten die ondernemers maken bij de verkoop van hun bedrijf is dat ze hun bedrijf over- of onderwaarderen. De waarde wordt bepaald door wat iemand ervoor wil betalen – dus hoe kunt u de waarde van uw bedrijf bepalen?

De beste manier om de werkelijke waarde van uw bedrijf te bepalen is het inhuren van een externe accountant om een bedrijfswaardering uit te voeren. Een bedrijfswaardering begint meestal met het beoordelen van de waarde van de huidige en lange termijn activa van uw bedrijf, de winst-en-verliesrekeningen en vorderingen, korte- en lange-termijn passiva, en andere metrieken die de financiële gezondheid van uw bedrijf laten zien.

Vervolgens kijkt de accountant naar marktindicatoren om de levensvatbaarheid van uw bedrijf en uw bedrijfstak op lange termijn te bepalen, en naar wat soortgelijke bedrijven recentelijk hebben opgebracht. Deze verschillende factoren worden gewogen en gecombineerd om de huidige marktwaarde van uw bedrijf te bepalen.

Tip: Samen jouw bedrijf verkopen – Via OvernameAdvies.nl

Wees in staat om uw prijs te verdedigen

Het bepalen van de waarde van uw bedrijf is belangrijk, maar nog belangrijker is uw vermogen om die prijs te verdedigen tijdens de onderhandelingen met de potentiële koper. Het bijhouden van een schone en accurate financiële administratie verbetert de geldigheid van de waardering van uw bedrijf. Diezelfde financiële gegevens vormen ook de basis van uw verdediging tegenover potentiële kopers die uw bedrijf willen devalueren.

Zoals bij elke onderhandeling heeft u concreet bewijs nodig om uw beweringen te ondersteunen. Potentiële kopers kunnen zaken als marktaandeel en goodwill in diskrediet brengen, maar ze kunnen uw financiële cijfers niet betwisten – en daarom is het zo belangrijk dat u een administratie bijhoudt.

Enkele van de financiële documenten die u zult willen gebruiken om uw waardering te ondersteunen zijn:

Inkomstenrekening: Uw resultatenrekening toont de bruto-inkomsten, bedrijfskosten (OPEX), kosten van verkochte goederen (COGS), en winsten en verliezen van uw bedrijf. Potentiële kopers zullen de resultatenrekening gebruiken om te bepalen hoe winstgevend uw bedrijf is, en ze zullen een vermenigvuldigingsfactor voor de industrie gebruiken om hun eigen waardering te bepalen.

Kasstroomoverzicht: Uw kasstroomoverzicht geeft inzicht in hoe efficiënt uw bedrijf omgaat met zijn meest waardevolle bezit – contanten. Potentiële kopers zullen uw operationele, investerings- en financieringskasstroom beoordelen en kijken naar hoe uw bedrijf het werkkapitaal maand na maand beheert.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *